22 Nov 2013

Bahana Ananiyyah

"PERHATIKAN LAH, MANUSIA BENAR-BENAR MELAMPAUI BATAS KERANA IA MEMANDANG DIRINYA SERBA SEMPURNA (TIDAK PERLU SESIAPA)"

Hari ni saya ingin menyentuh sedikit tentang sikap ananiyyah ni, iaitu sikap merasa tidak perlu iaitu istighna. Sikap yg mendesak seperti ini muncul daripada perasaan tinggi hati. Ini adalah salah satu buah daripada 'pohon' sombong dalam diri seseorang. Sikap ini menjadikan pemiliknya cenderung melakukan semua kerja dan menyelesaikan sesuatu tanpa bantuan, meskipun tanpa nasihat sesiapa pun. Pemilik ini tetap menganggap pendirian, kemampuan, dan pengalamannya sendiri sudah cukup menyelesaikan segala masalah yg ada. Apabila tidak mampu menyelesaikan masalah, dia menganggap orang lain pun tidak mampu menyelesaikannya juga.

Ananiyyah adalah sikap dan perilaku yg selalu ingin menonjolkan diri seperti egoisme, iaitu sikap dan keperibadian yg menilai segala sesuatu berhasil dan lancar hanya dengan dan melalui dirinya sahaja. Sikap ini adalah bertentangan dengan nilai-nilai kerjasama, perbincangan, kepercayaan antara satu sama lain dan prinsip kerjasama. Justeru, kerendahan hati adalah perkara yg paling penting dalam aktiviti berkumpulan. 

Seseorang yg bersikap ananiyyah cenderung memperlekehkan kemampuan org lain serta menilai pekerjaan org lain sebagai suatu keburukan dan kegagalan. Seseorang seperti ini sepatutnya melatih diri dengan langkah-langkah berikut :

💚 Pertama, mengukur kemampuan dan kelemahan yg dimilikinya.

💚 Walaupun kemampuan yg dimilikinya cukup banyak, apakah ia sendiri mengerjakan keseluruhannya dalam satu waktu dan tempat secara bersama?

💚 Menyedari dan mengakui cukup ramai org lain yg memilikinya kemampuanmyg lebih tinggi dan lebih luas daripada dirinya.


Saya ingin berkongsi tentang sikap ananiyyah ni, ya dulu saya pernah mengalaminya. Setelah saya duduk termenung dan mengenangkan apa yg saya telah lakukan, saya menyedarinya bahawa sikap tersebut tidak akan memberi impak yg positif kepada diri ini. Oleh itu, mula kan segala hal dengan niat kerana Allah SWT, bukan untuk diri sendiri semata.




Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

19 Nov 2013

HOW DID THE SUNFLOWER GET ITS NAME?



The Sunflower got its name because the head of the flower turns and faces towards the sun throughout the day. The sunflower is a tall plant known for its showy yellow flowers. There are more than 60pieces of sunflowers. The most common type grows from 1 to 3 metres (3 to 10 ft) high and has one or more heads of flowers. Each head consists of a disc of small, tubular flowers surrounded more than 30cm (1 ft) in diameter and produce up to 1,000 seeds. Sunflower seeds make a very healthy and nutritious snack.

Sunflower seeds are rich in protein. They yield a high quality vegetable oil used in making margarine and cooking oil. Some varieties of sunflowers have large, striped seeds, which are roasted for snack food or blended with other grains to make birdseed.

Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

HOW CAN ENZYMES HELP US?

An enzyme is a molecule that speeds up chemical reactions in all living things. Without enzymes, these reactions would occur too slowly or not at all, and no life would be possible. The human body has thousands of kinds of enzymes. Each kind does one spesific job. Without enzymes, a person could not breath, see, move or digest food.

Enzymes have many uses in addition to their natural functions in the body. Manufacturers use enzymes in making a wide variety of products. Some detergents contains enzymes that break down protein or fats that cause stains. Enzymes are also used in the manufacture of antibiotics, beer, bread, cheese, coffee, sugars, vinegar, vitamins and many other products. Physicians use medicine containing enzymes to help clean wounds, dissolve blood clots, relieve certain forms of leukaemia and cheek allergic reactions to penicillin. Doctors also diagnose some diseases by measuring the amount of various enzymes in blood and other body fluids. Such diseases include anaemia, cancer, leukaemia and heart and liver ailments.

Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

18 Nov 2013

DOES A COW REALLY HAVE FOUR STOMACHES?




The answer to this question is no - cattle have one stomach with four compartments. This kind of stomach enables them to bring swallowed food back into their mouth to be chewed and swallowed agian; this is known as chewing the cud. Animals with such stomachs are called ruminants. The compartments are the rumen, reticulum, omasum and abomasum. Each cavity helps digest food with the aid of numerous mocro-organisms, such as bacteria and yeasts that live in the stomach. The fourth cavity is the 'true stomach', which funtions in the same way as the stomach in human beings and other mammals that are not ruminants.

Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

17 Nov 2013

Kek Gulung Keju

Bahan-bahan:
12 kuning telur.
4 biji putih telur.
100 gram gula halus.
1 sudu besar ovalet.
80 gram tepung gandum.
40 gram susu tepung.
125 gram marjerin (cairkan).

Isi :
250 gram mentega.
200 gram keju cheddar (diparut).

Cara-cara membuat :

1. 
- Putar kuning telur, putih telur, gula halus dan ovalet sehingga kembang.
- Masukkan tepung gandum dan susu tepung lalu putar perlahan sehingga sebati.
- Tuangkan marjerin cair, putar.

2.
- tuang adunan ke dalam loyang atau tin pembakar (ikut yg bersesuaian) yg telah dilenser dgn marjerin dan dialas dgn kertas minyak.
- masukkan dalam oven dan bakar sehingga masak.
- angkat dan sejukkan.

3.
- terbalikkan kek span dan sapu dengan krim mentega
- tabur keju parut dan gulung sehingga padat dan kemas.


TAMBAHAN :

Krim Mentega
500 gram mentega putih.
1 tin susu pekat manis.
( sukatan adalah mengikut kesesuaian anda )


Selamat mencuba !



Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

16 Nov 2013

DOES AN OSTRICH REALLY BURY ITS HEAD IN THE SAND?



The ostrich is a rather strange bird, and there are many interesting and peculiar things about it, but it does not hide its head in the sand!

What may have given people this idea is that when an ostrich is frightened, it will sometimes drop to the ground, stretch out its neck, and lie still and watch intently. But when the danger comes closer, the ostrich does just what other animals do, it takes off and runs. When the ostrich is exhausted and cannot run any further, or if it must defend its nest, it kicks with its powerful legs. 
So, be careful guys! Haha


Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

14 Nov 2013

Cerdas Intelektual, Gagal dalam Pekerjaan?

Assalamualaikum...

Manusia hidup adalah manusia yang memiliki sikap yg bertanggungjawab dan sanggup melupakan kesenangan yg sementara demi masa depan yg lebih panjang lagi. Bak kata peoatah, 'berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian' menjadi moto hidup. Pemikiran seperti ini sukar dimiliki oleh remaja bahkan org dewasa zaman sekarang.

Mereka tidak tahu makna kehidupan, tidak tahu erti kesabaran, dan tidak tahu erti kesabaran.

Pemikiran seperti ini bertambah teruk apabila mereka memasuki alam persekolahan yg mementingkan kecerdasan intelektual. Mereka berlumba-lumba mencapai tahap pendidikan yg tinggi. Sekolah hanya mementingkan kecerdasan intelektual dan tidak mempedulikan kecerdasan emosi apatah lagi rohani. Kebanyakan ibu bapa juga mempunyai pemikiran yg sama dgn sekolah. Ibu bapa gembira sekiranya anak mereka mencapai kejayaan yg cemerlang dalam peperiksaaan dan sanggup memberi mereka hadiah. Sebaliknya, ibu bapa tidak pernah memberikan penghargaan yg sepatutnya bg anaknya yg mulai berkomunikasi dgn sopan santun, sabar, jujur, dan berdisiplin. Hal ini menjadi sesuatu yg biasa dan kerana itu tidak dianggap sbgai pembentukan anak.

Pelbagai peristiwa terjadi di hadapan mata menunjukkan kita berada di zaman yg membuktikan kecerdasan intelektual kurang berperanan dalam kejayaan individu.

Di sini kita mempunyai 2 mahasiswa yg bernama Penn dan Matt.

Penn adalah seorang mahasiswa yg cemerlang dan kreatif. Beliau memenuhi syarat yg ditetapkan di universiti. Masalah yg dihadapi oleh Penn adalah dia sedar dia mempunyai sikap luar biasa. Oleh sebab itu, seperti kata seorang profesor, mahasiswa ini, 'luar biasa tetapi sombong'. Penn memang hebat tetapi tidak disukai oleh org lain, terutamanya dgn individu yg sepatutnya bekerjasama dgnnya.

Meskipun begitu, markah peperiksaan bertulis Penn begitu mengagumkan. Selepas lulus, Penn menjadi buruan utama semua perusahaan. Pelbagai perusahaan terkemuka dlm bidang berkaitan menawarkan temu duga bekerja dan dia sememangnya adalah yg terbaik. Namun, kerana keangkuhannya itu hanya satu perusahaan yg menawarkan Penn pekerjaan. Itu pun perusahaan kelas kedua.

Matt seorang mahasiswa di universiti yg sama jurusan dgn Penn. Secara akademik, Matt bukan yg cemerlang. Namun begitu, dia pandai bergaul sehingga disukai oleh setiap org yg bekerjasama dgnnya. Selepas lulus, Matt diterima bekerja oleh 7 daripada 8 perusahaan yg ditemu duganya. Matt terus berjaya dlm bidangnya, sementara Penn dipecat walaupun baru 2tahun bekerja di perusahaan pertama yg menerimanya.

Matt mempunyai kecerdasan emosi, sedangkan Penn tidak. Matt ternyata tidak hanya memiliki kecerdasan emosi tetapi juga kecekapan emosi. Kecerdasan emosi menentukan potensi individu dalam mempelajari ketrampilan praktikal yg dapat dibahagikan kpd 5 unsur iaitu kesedaran diri, motivasi, pengurusan diri, kebolehan diri dan kecekapan berkomunikasi dgn org lain. Kecekapan emosi individu menunjukkan berapa banyak potensi kecerdasan emosi mampu diaplikasikan di tempat kerja.

SUATU HARI, SETIAP ORANG AKAN MENGHADAPI KEBAIKAN DAN KEBURUKAN YANG PERNAH DIBUATNYA.

I want to share something from my biology teacher.



Bersama kita renung-renungkan... ^^





Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

Chocolate Lover Cake

Bahan A (kek coklat)
10 biji kuning telur.
5 biji putih telur.
80 gram gula pasir.
12 gram ovalet.
60 gram tepung gandum.
20 gram serbuk coklat.
20 gram tepung jagung.
110 gram mentega (cairkan)

Bahan B (coklat ganache)
325 gram coklat masakan (perhatian: tidak boleh guna coklat biasa seperti cadburry)
60 ml susu cair.
200 gram mentega.

Bahan C (campur menjadi satu)
200 gram gula pasir.
400 ml air panas.

Cara-cara membuat :

1. BAHAN A :
- ayak tepung gandum, serbuk coklat & tepung jagung ke dalam satu bekas, asingkan.
- putar telur, gula & ovalet dengan kelajuan tinggi sehingga kembang.
- kalau sudah kembang, masukkan campuran tepung gandum tadi sedikit demi sedikit sambil diputar sehingga rata.
- then, tuangkan mentega cair, gaul perlahan dengan menggunakan spatula hingga rata.

2.
- tuang ke dalam 3 buah loyang yang berbentuk hati atau 'love' ( tidak guna loyang bentuk hati pun xpa hehe ) yang telah dilumur dengan sedikit marjerin.
- bakar dalam oven pada suhu 170 darjah selama lebih kurang 15 minit hingga masak.
- kalau nak tahu macam mana kek tu dah masak atau belum, cucuk dengan toothpick, kalau toothpick yg di keluarkan setelah di cucuk tadi adalah bersih, maka kek tu dah masak sepenuh nya :)


3. BAHAN B :
- cairkan susu dan coklat masakan menggunakan kaedah 'double boiler'.
- dah cair, masukkan mentega, gaulkan sehingga rata.
- angkat dan biarkan sejuk di dalam peti sejuk.
- putar menggunakan kelajuan tinggi sehingga kembang.

4. 
- ambil sebiji kek, sapu dengan Bahan C, lepas tu lapiskan lagi dengan coklat ganache.
- tutup dengan sebiji kek dan sapu semula dengan Bahan C dan coklat ganache.
- lakukan cara yg sama hingga menjadi 3 lapis.
- simpan di peti sejuk sehingga ia agak keras.

5. Hiasan :
- keluarkan kek daripada peti sejuk tadi, sapu seluruh permukaan kek dengan coklat ganache, hias mengikut kreativiti.

Semoga ini membantu anda dan selamat mencuba ^_^


Anda yang comel, Like and Comment please ^_^

All Copyright Reserved by Fiona W/FWPP 2012-2013